Tak jo, po jedné menší výměně názorů na FB jsem se rozhodla, že bych měla jisté věci z předchozího článku Marketing je „Na palici“ asi uvést na pravou míru.

Není to osobní.

Občas se jen tak delší dobu rozhlížím kolem sebe a vnímám určité postřehy od jiných autorů. Hodně naslouchám a nezřídka mám na věci vlastní názor, tohle všechno se ve mně střádá a když to v určité fázi vygraduje, dostanu chuť tyhle nastřádané myšlenky „vyzvracet sem“ a trochu si ulevit.

Někdy je tam víc ze mě, někdy víc z ostatních, ale nikdy to není 100% osobní věc.

Když si chci postěžovat, napíšu to!

Nevím, jestli si někdo už všiml, ale když mám potřebu si postěžovat nebo pofňukat, varování je obvykle už v prvním odstavci hned pod nadpisem.

Nemám nic proti influencerům.

Jako fakt ne!

Naopak. Jak už jsem před časem psala v jiném článku, měla jsem díky kampani na pointě možnost si k jejich práci přičichnout a už si nemyslím, že by si celé dny váleli šunky s mobilem v ruce (teda drtivá většina to určitě nedělá).

Taky si nemyslím, že by kniha napsaná bloggerem nebo influencerem s tisícem sledujících, musela být nutně špatná, stejně jako netvrdím, že by kniha od spisovatele s nulovou akcí na sociálních sítích, měla být hitem století. Naopak jsem přesvědčená, že by množství followerů nemělo být měřítkem pro kvalitu knihy kterýmkoliv směrem, a právě to jsem se snažila předchozím článkem sdělit – možná trochu neobratně a tedy se omlouvám, příště si dám víc záležet 😉

Spisovatel většinou není markeťák.

Většinou. Samozřejmě jsou výjimky, které potvrzují pravidlo, ale pravdou je, že málokterý autor bude mít někdy tak dokonale vypilovaný obsah a sladěný feed jako někdo, koho to opravdu baví a nezřídka částečně nebo úplně živí. Na druhou stranu takový influencer, který sdílí převážně obrazový obsah, zase většinou nebude mít takový cit pro jazyk, ale i tady se určitě najde někdo multifunkčně nadaný, který mou domněnku popře.

A proč je tedy ten marketing „na palici“ ?

Přece proto, že dnešní doba trochu nepřirozeně tlačí introverty, kteří se dřív schovávali za monitory počítačů, psacích strojů nebo za tvrdé desky knih k tomu, aby veřejně sdíleli svůj život, protože tak v lidech na sítích „vzbudí důvěru“ (apeluji na fakt, že teď nemluvím o sobě, jak je zjevně patrné z mého IG a FB. Já opravdu nejsem čistokrevný introvert).

Protože pro množství času, které takový spisovatel stráví tím, aby se naučil sdílet správný obsah, nemá čas věnovat se psaní a zdokonalovat se v tom, co ve skutečnosti chce dělat, ale nemůže, protože mu chybí publikum, které se v poslední době hromadně stěhuje právě na sociální sítě (a pandemie tenhle trend jen umocnila).

Protože je to hra na lajky, kde o lajky vůbec nejde. Čím víc obsahu na sítích je, tím méně je tam skutečného a důvěryhodného života, který opravdu stojí za naši pozornost a FB i instagram to ví, proto nám příspěvky filtruje a čím dál častěji nám neukazuje příspěvky našich přátel a lidí, jež sledujeme, ale raději ty, které by nás podle něj, měli zajímat (což není vždycky pravda).

Takže jaký bude dosah začínajícího autora s čerstvě založeným účtem?

Nulový.

Pokud se teda nezlije ledovou vodou, nebo benzinem a pak se v přímém přenosu nezapálí – pak vytvoří virál.

Kdežto dosah velkého nakladatelství s celým týmem nadaných marketérů bude v řádech tisíců. A tak se ptám, jaký je smysl toho tlaku na osobní propagaci?

Stejný jako dosah. Téměř nulový.

Větší efekt bude mít, když nakladatel knihy rozdá žánrovým bloggerům a influencerům, kteří se s nimi pak v rámci spolupráce vyfotí na sítě a sám to podpoří kvalitně a profesionálně udělanou reklamou (nakonec ty markeťáky stejně platí, takže o co jde?).

Proč tedy některý nakladatel v poslední době posuzuje kvalitu obsahu knihy mimo jiné na základě množství follows? A proč to děláme my?

Inu, proč, ne?

 

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on google
Google+