Původně jsem podobnou úvahu chtěla psát teprve, až budu mít celý ten proces za sebou.

Původně jsem taky naivně věřila, že proces dopadne vydáním knihy bez mé větší finanční podpory. A tím se vlastně dostávám k první věci, o níž jsem v souvislosti s předprodejem knihy tímto způsobem přišla a tou je:

Naivní představa,

že influenceři, bloggeři a podnikatelé na sítích jsou flákači, kteří jednou za týden napíší nějaký ten článek, případně natočí video a pak se jen fotí s výrobky nebo před provozovnami svých sponzorů. Jak to souvisí s crowdfundigem?

Zdánlivě nijak, ale ve skutečnosti jsou pozice autora, který se na sítích snaží zaujmout potencionální čtenáře a průměrného blogujícího influencera velmi podobné. Oba musí nabízet obsah, který přitáhne pozornost k tomu, co chce ve skutečnosti prodat, a to je při tak obrovské konkurenci, která na internetu vládne, opravdu náročné, člověk tak musí vynaložit nemalé úsilí k tomu, aby právě on nezapadl v marastu většinou obecných, ale líbivých reklamních textů a videí, jež čtenáře v závěru odkazují třeba přímo na eshop firmy, která si článek objednala od profesionálního copywritera. Zároveň se ztrátou naivity jsem tedy získala

obrovskou zkušenost s psaním krátkých úderných textů.

Ale, že bych měla v plánu se tím v budoucnu nějak dál zabývat, to asi radši ne, dávám přednost delším slohovým útvarům 🙂

Možná má někdo dojem, že když se kampaň nevyvíjí podle mých představ, měla bych se cítit naštvaná, frustrovaná a rozčarovaná, ale není tomu tak, protože, co si budem, jen blázen by stoprocentně počítal s tím, že to vyjde, jenže to je jedna z věcí, kterou byste nikdy neměli přiznat veřejně.

Proč?

Protože jedna polovina lidí řekne, že fňukáte a druhá polovina lidí vám okamžitě přestane věřit, nakonec, když ve svůj produkt nevěříte vy, tak proč by měli oni. V důsledku této zkušenosti jsem se tedy naučila tvrdit, že

absolutně všechno je SKVĚLÝ!

Kniha se neprodává? Super, důvod pro výměnu grafiky, stejně jsem to vždycky chtěla udělat. Mám jen 20%, přitom podle data v kalendáři by byl  třeba nejmíň dvojnásobek, abych vybrala cílovou částku? Nevadí, já se totiž nevzdávám, předprodej přece ještě neskončil a aspoň je ten proces napínavější 😀

Jako bez legrace, tak to prostě fakt je, protože jak to vzdám a přiznám konec, NIKDO už si knihu nekoupí, proč by to taky dělal, když je dobojováno a bitva skončila. Takže je vám jasný, že dokud ta knížka z předprodeje nezmizí, budu vás otravně uhánět, ať si ji koupíte. Mimochodem, už jste to udělali?

Co mě ovšem na celém procesu překvapilo ze všeho nejvíc a z čeho mám opravdu upřímnou radost jsou

ostatní autoři z pointy.

Během uplynulých měsíců jsem poznala spoustu zajímavých a skvělých lidí, co si umí vzájemně naprosto nezištně poradit. Získala jsem od některých skvělé tipy pro svou vlastní předprodej a mnozí mi posílali i soukromé zprávy, které mi pomohly nezhroutit se z toho, že se knize nedaří.

Ta vzájemná podpora

mi doslova vzala dech. A doufám, že se nám aspoň na sociálních sítích podaří zůstat ve spojení i přesto, že naše kampaně už skončily. Až mě mrzí, že se asi nikdy nepotkáme osobně, protože autoři s pointou jsou z mnoha různých koutů naší republiky a skoro všichni jsou to fakt skvělí inteligentní lidi, plný pozitivní energie.

A co dalšího?

Poznala jsem Karin.

Karin, která se zjevila odnikud a prostě jen napsala, že věří na víly.Karin, která měla být „jen“ redaktorku Královny květin, ale stala se něčím daleko větším, když bez váhání propagovala knihu všude, kde to jen bylo možné. Dala dohromady první recenzi, protože jako jedna z prvních knihu taky opravdu četla a tudíž věděla, jak skvělý příběh skrývá a přestože to nestačilo k úspěšné předprodeji, rozhodně to bylo víc, než bych od naší spolupráce já sama kdy čekala. Navíc se mi potvrdilo to, co jsem tušila a sice, že je to prostě bezva holka. Snad se vzájemně úplně neztratíme 🙂

A je toho určitě ještě mnohem víc.

Spoustu jsem se toho naučila o tom, jak to vlastně chodí s reklamou na FB nebo na instagramu. Proč je důležité si před spuštěním kampaně vybudovat solidní komunitní základnu lidí, kteří mě budou sledovat a hlavně lidí, kteří mi kromě toho budou i věřit, protože fakt, že vás někdo sleduje na sítích ani náhodou neznamená, že si vaši knihu koupí (což samozřejmě všichni víme, ale přesto doufáme, že aspoň procento z toho koupi neodolá. Odolá, protože vás nezná).

Myslím, že časem se určitě k tématu crowdfundingu s pointou vrátím a pokusím se všechno shrnout v bodech, byť to bude už ohraná písnička, kterou se úspěšní i neúspěšní autoři z této platformy snaží napsat každý po svém, aby ti nově příchozí měli alespoň mlhavou představu o tom, co je čeká ( nebojte se, skutečnost je mnohem barvitější).

Výborně celý proces až k úspěšnému předprodeji shrnula TESS M. PUFFROVÁ tady . Tak uvidíme, jestli se mi podaří vymyslet k tomu nějaký smysluplný update

Facebook
Twitter